onsdag 31 augusti 2016

Författaren i familjen



Den lockande titeln hade fått mig att notera den här boken redan tidigare och nu stod den helt lämpligt på bibbahyllan på Drumsö. Jag tycker om att läsa av förlaget Sekwas utgivning, det är annars  så sällan man ägnar sig åt ny fransk litteratur. Sekwa står bland annat bakom mina fina läsupplevelser från någon sommar tillbaka, Drömbokhandeln av Laurence Cossé och flera böcker av Justine Lévy.

Författaren i familjen är Grégoire Delacourts debutroman (från 2011), men den översattes till svenska som nummer två av hans böcker. Först ut på svenska var Allt jag önskar mig  som jag har läst tidigare.

Författaren i familjen handlar om en pojke, Édouard, och hans familj. Vi följer Édouard från hans barndom på 70-talet fram till vuxenlivet. Familjens förväntningar på Édouard är orimligt stora efter en rimmad vers han åstadkommit som sjuåring. Han ska bli författaren som räddar familjen. Men han blir ingen författare. Familjen faller ohjälpligen allt mera sönder. Huvudpersonens krav på sig själv är hårda. Han gör karriär i reklambranschen, men kan inte glädja sig åt framgången eftersom det är författare han borde bli. Han tjänar faktiskt storkovan, men det är inte till större hjälp för hans personliga lycka. En ganska sorglig bok, men med en liten gnutta hopp på slutet.

Boken är lättläst med korta kapitel och ett riktigt vackert poetiskt språk. (Dock tycker man sig märka en liten osäkerhet i översättningen på sina ställen.) Jag säger som så att boken är lågmäld, melankolisk och mycket fransk. Så att om man är på det humöret.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar