fredag 19 augusti 2016

Knud, den store

Vilken bra (och tjock, 530 tättskrivna pocketsidor) bok det här är:  Knud, den store av Hanne-Vibeke Holst. Underrubriken förklarar mera: En roman om min far.
Jag är mycket nöjd över att den inte bara rekommenderades åt mig, utan också stacks i min hand som sommarläsning av en annan som gillat den. Mycket bekvämt. 

Hanne-Vibeke Holst når här nya höjder som författare, tycker jag. Jag har läst ett par av hennes tidiga romaner, som Thereses tillstånd och dessutom trilogin Kronprinsessan, Kungamordet och Drottningoffret. De är samtidsromaner om kvinnor, karriär, moderskap, makt. I synnerhet trilogin var läsvärd, vill jag minnas. Tycker mig också minnas att jag blev lite störd bl a på huvudpersonen Therese i några av de tidigare böckerna, men rappt skrivna var de. 
Fadern Knud Holst, huvudperson i Knud, den store, var själv författare och dessutom kändis. Han kom från enkla förhållanden på landsbygden, men visste tidigt att han ville ägna sig åt konst och kultur, bli poet. Han var under en tid, närmast sextiotalet, en lovande, omtalad, skandalomsusad och ganska stor författare i Danmark. Han skrev noveller och dikter. Hans debutverk, diktsamlingen Dementi (1962) väckte uppseende. - Roliga i boken är t ex skildringarna från middagarna i Köpenhamn hos kulturlivets stora stjärnor som Knud och hans fru Bu blir bjudna till då han är i ropet. Värd är Klaus Rifbjerg, bland gästerna t ex Leif Panduro. Dem känner jag väl till, medan jag nog aldrig hörts talas om Knud Holst före den här boken, tror jag.
Knuds riktigt stora genombrott kom dock aldrig och den stora romanen blev oskriven. I stället börjar hans nedgång. Alkohol, skilsmässa, pengaproblem, sjukdom. Boken utgår från Knuds perspektiv och behandlar hela hans liv från födelse till död. Boken, som är en roman men också en sorts biografi, är skickligt skriven och både intressant  och gripande. Porträttet är inget fadersmord utan förståelsefullt, även om man inser att Knud inte precis var en lätt person eller en närvarande far. -Tyckte mycket om boken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar