onsdag 23 augusti 2017

Sommarön

Det är en varm och vacker augustisöndag. Trollsländorna flyger som besatta, vinden susar i trädkronorna men det blåser inte i min soffgunga. Blåbären är plockade, kantarellerna rensade och dagen är min. Jag har inte läst deckare på evigheter. Har nästan helt slutat, även om jag periodvis tankat stora mängder i genren. Men nu är det perfekt läge för finlandssvenska sommarmysdeckaren Sommarön av Eva Frantz - nyligen utkommen som pocket och inköpt av mig.

Så roligt! Redan från första sidorna märks det att Sommarön har det en deckare i trivselfacket ska ha. Det var bara att läsa tills boken var slut. Den är skriven med författarens /journalistens flytande penna, säkra språk, skarpa sinne för mänskotyper, miljöer, detaljer och tidstypiska markörer. Samt humor. Den är dessutom lagom okuslig och oblodig (trots allvaret i det som allt grundar sig på). Riktigt bra, tycker jag. Tänker absolut vara snabbare med att ta mig an Frantz' nya deckare som utkom i dagarna. Blå villan heter den.


Omslagsbild från Schildts & Söderströms webbsida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar