tisdag 1 augusti 2017

Det måste vara här

Jag gillar att botanisera i bibbahyllor,  i all synnerhet på sommarbibban (som är i Bromarv) och snubbla över intressanta men för mig okända författare och böcker. Maggie O'Farrell var ett sådant oskrivet blad för mig. Hade sett namnet men inget mer. Lånade genast Det måste vara här (från 2016), en roman på nästan 500 sidor, som visade sig vara en mycket bra bok.

Romanen handlar om Daniel Sullivan, en krisande man mitt i livet. Och hans familj. Och besvärliga relationer. Samt minnen. Daniel är amerikansk lingvist, bosatt på den irländska landsbygden med sin andra hustru, världskänd skådespelare som dragit sig undan till ett ensligt beläget hus. Paret har två barn och båda har barn från tidigare förhållanden. Historien berättas i episoder, kapitel, ur olika personers perspektiv. Tiden växlar också. I början av varje kapitel anges vem som är i fokus, årtal och plats. Berättargreppet fungerar och jag gillar boken. Tänker definitivt läsa också annat av författaren, t ex Sommaren utan regn, som verkar vara omtalad.

Bokomslaget från förlagets webbsida, Etta förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar