tisdag 31 januari 2017

De oroliga

Äntligen läste jag min önskejulklapp, Linn Ullmanns De oroliga. -En bok som berörde mig mycket under hela läsningen och gav upphov till mängder av tankar, bilder och reflektioner.

Boken handlar om en flicka och hennes (världsberömda) föräldrar. Det en bok om barndomsupplevelser, den vuxnas uppgörelse med uppväxten och föräldrarna.
Den handlar också om åldrande. Sorg och saknad.  Och minnen och glömska.

Vi får inte veta vad flickan och föräldrarna heter, men vi vet naturligtvis vilka de är.  Det här är en självbiografisk roman och jag tänker nog på de verkliga personerna medan jag läser. Genom att inte namnge huvudpersonerna kan författaren skapa den distans som gör att hon kan minnas och skriva. Boken berättas både ur den lilla flickans och den vuxna kvinnans perspektiv.

Helt enkelt en otroligt bra bok.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar