söndag 17 juli 2016

Hustrun

Den här boken rekommenderades i Babel som sommarläsning, varpå jag genast beställde den via biblioteket. Och jag kom också ihåg den från recensionen i Hbl - eftersom där framkom den intressanta detaljen att denna amerikanska roman delvis utspelar sig i Helsingfors. Hur kul är inte det? Av någon anledning  är det alltid lika spännande de sällsynta gånger då Finland eller Helsingfors är med i utländska böcker och man får en utomståendes formuleringar om sitt land eller sin stad.

Boken är Hustrun av Meg Wolitzer. Den utkom redan 2003, men på svenska så sent som i fjol. (Dock med en del tryck- o.d. fel, t ex guldfiskdam och Vietnamn och några till.)

Hustrun handlar om hustrun till en berömd amerikansk författare, om deras förhållande och liv tillsammans. Rappt, sarkastiskt och fyndigt formulerat berättar hustrun om decennierna med en författare med stort ego. Boken inleds på planet på väg till Helsingfors, där mannen ska ta emot det stora litterära Helsingforspriset och redan på första sidan får vi veta hur hustrun har tänkt sig att fortsättningen ska bli: "Vi var på väg mot slutet av vårt äktenskap, mot ögonblicket då jag äntligen skulle rycka stickkontakten ur vägguttaget och överge den man jag levt med i alla år. Vi var på väg till Helsingfors,  i Finland, en plats man vanligtvis knappast ägnar en tanke, om man inte lyssnar på Sibelius, eller ligger på en het bastulav/e/ eller äter en skål med renchips."

Parets äktenskap ingicks under amerikanskt 1950-tal;  jag undrar om en god författarhustru i Norden skulle ha offrat så mycket för att stötta och möjliggöra kulturmannens drömliv. Men en bra bok om en kvinnas villkor, livsval, äktenskap och författarskap. Läsvärd.

Och ja,  jag fick blickarna på min stad, som här: "Och så till sist var han nu här i Helsingfors. På kvällarna är stämningen ibland nästan studentikos i den här skimrande, stillsamma staden: unga män är ute, dricker för mycket och krockar med främlingar på trottoaren. Par sitter på kaféer, äter makalösa karelska bakverk och dricker, och ibland halkar de av stolarna och ner på golvet, varpå en oberörd servitör lyfter upp dem igen med ett grepp under armarna och sätter tillbaka dem på deras platser."




1 kommentar:

  1. Äntligen har glädjen och lyckan i mitt förhållande återställts, min före detta älskare återvände hem igår efter 2 års äktenskapsseparation. Jag har aldrig trott att kärleksmagi skulle kunna fungera så bra för att få tillbaka min man snabbt, jag ger det bara ett försök eftersom jag hör så många människor prata bra saker om Drigbinovia kärleksmagiker, de senaste veckorna har jag använt kärleksförtrollning tidigare och ingen funkar för mig. Men tills jag stöter på Drigbinovia försäkrar han mig att han kommer att göra alla kärleksförtrollningar å mina vägnar för att få tillbaka min före detta älskare. Jag följde noga hans instruktioner, att min älskare Paul kommer tillbaka till mig inom 3 dagar, jag har försökt så många sätt att be min man om ursäkt för att förlåta mig för att jag varit otrogen mot honom en gång tidigare, han fick reda på att jag har varit otrogen mot honom och sedan han lämnade hade vi två barn tillsammans som en familj. Jag har försökt så många sätt att få hem honom men ingenting fungerar. Tills jag stötte på Drigbinovias e-postblogg online eftersom detta av en kvinna från Kanada delade hans whatspp-kontakt +12162022709 och Email doctorigbinovia93@gmail.com Jag skickar bara ett meddelande till honom för att hjälpa mig att få tillbaka min före detta älskare. Jag gav Drigbinovia både min och min älskare bild och namn och det var allt han bad om. Strax efter andra dagen fick jag ett telefonsamtal från min älskare Pau och han ber om ursäkt och lovar mig att han kommer hem i helgen, jag sa ok och jag väntade på honom, igår kom han tillbaka hem som Drigbinovia lovade mig. Jag är väldigt glad över att ha honom tillbaka med mycket kärlek och omsorg mer än någonsin tidigare. Jag tror att det är rätt för mig att dela denna fantastiska goda nyhet här så att den kan motivera och hjälpa andra att hitta en lösning för att återförenas med en trasig kärlekspartner idag. sant det fungerar för mig här. Jag tror att det kommer att fungera för dig också.

    SvaraRadera