söndag 30 april 2017

Så här upphör världen

Jag hör till dem som gillade Philip Teirs debutroman Vinterkriget och jag tycker också om hans nya roman Så här upphör världen, som utkom förra månaden. Det är något med hans sätt att fånga miljöer och stämningar som tilltalar mig, liksom personskildringen.

Så här upphör världen är en relationsroman av den lågmälda sorten. Den handlar om en typisk kärnfamilj med två barn, tio och tretton år, på semester i en gammal sommarvilla i Österbotten. Man anar att äktenskapet är i någon sorts kris. Dessutom är klimathotet ett stort tema i romanen. En viss undergångsstämning genomsyrar hela boken, små och större sönderfall och katastrofer sker eller hotar ske. - Genom berättarperspektivet som växlar får vi de olika personernas version av samma händelse eller situation.

Teir är en god samtidsskildrare - läste med behållning. Möjligen skulle jag ha önskat mig lite mera bok, den är inte precis tjock. Ser fram emot diskussionen med bokcirkeln i mitten av maj, mångahanda åsikter brukar framföras.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar