onsdag 14 december 2016

Den lilla svarta

Till det fascinerande med skönlitteratur hör bland annat att man snabbt förflyttas från miljö till miljö. Här ägnade jag mig nyss åt hundratals detaljer i norskt samtida vardagsliv för att i nästa stund befinna mig i 1920-talets Paris och på Rivieran.

Det är den Den lilla svarta av Sanna Tahvanainen som för mig dit. Tahvanainens nya roman handlar om den stora modeskaparen Coco Chanel. Det är uttryckligen en roman, men jag köper allt. Det är trovärdigt och inkännande om den hemlighetsfulla kreatörens och stilikonens kanske viktigaste decennium, hennes skapande  och om hur hennes bakgrund och barndom kan ha påverkat henne. Det var på 20-talet hon lanserade både den lilla svarta och parfymen Chanel No 5.

Via romanen inser jag hur oerhört viktigt Chanels arbete varit för att befria kvinnan från obekväma kläder. Mode har aldrig varit mitt intresse nummer ett precis, men nu har jag förstått att många kvinnor faktiskt har ett förhållande till Chanel och Chanelprodukter. En läsvärd bok i högsta grad och det är ju alltid roligt att upptäcka nya områden. Den lilla svarta är dessutom en ovanligt läcker bok med ett fint omslag av Tiina Palokoski.

Ett underbart givande besök av författaren i läsecirkeln fördjupade ytterligare upplevelsen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar