torsdag 29 juni 2017

Så nära barfota

Jag är gärna en slumpläsare som läser det som kommer i min väg. Behövde lite lämplig sommarlektyr och ramlade över en ganska färsk svensk roman på filialbibban, nämligen Så nära barfota av Marie Hedegård. Det är hennes debutroman och en bok jag aldrig hade hört talas om, men just så ska det vara på bibban, man ska göra fynd.

Boken handlar om en kvinna mitt i livet, med livskris. Det är Ellen, gnällig och präktig, som närmar sig de femtio, har utflugna barn som hon saknar, en man som hon inte har några känslor för längre - om hon ens någonsin haft, ett jobb hon inte står ut med. En resa till Ghana sätter igång förändring och ger självinsikt. Hmm, hoppas det här inte låter banalt. För det är det inte, utan en väl genomarbetad debutroman, tycker jag.

En välskriven bok, men några korrfel irriterar. Hallå förlaget, satsa på hederlig korrekturläsning. Redan ett tyrckfel stör (och här är flera) och det är alldeles otroligt störande då dottern Malin helt plötsligt får heta Lisa, inte bara en utan två gånger.

Rekommenderas som god hängmattsläsning.


Omslagsbild från Lindelöws webbsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar