tag:blogger.com,1999:blog-31191185762525685012024-03-28T01:55:05.359+02:00Viv läserVivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.comBlogger175125tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-24380223587011201962024-02-29T11:53:00.004+02:002024-02-29T11:53:41.588+02:00Februari<p>Som vanligt en mängd böcker men inte ens en liten kommentar... Skulle vara viktigt att ha med tanke på att man ganska snabbt glömmer vad man tänkt ... men, men...</p><p><br /></p><p>Kartellen av Christer Br<span style="background-color: white; color: #202122; font-family: sans-serif; font-size: 14px;">ück</span></p><p><span style="background-color: white; color: #202122; font-family: sans-serif; font-size: 14px;">Den trogne läsaren av Max Seeck</span></p><p><span style="background-color: white; color: #202122; font-family: sans-serif; font-size: 14px;">Marzahn mon amour av Katja Oskamp</span></p><p><span style="background-color: white; color: #202122; font-family: sans-serif; font-size: 14px;">Rågången av Mikaela Strömberg</span></p><p><span style="background-color: white; color: #202122; font-family: sans-serif; font-size: 14px;">Ihågkom oss till liv av Joanna Rubin Dranger</span></p><p><span style="background-color: white; color: #202122; font-family: sans-serif; font-size: 14px;">Kafeet av Sofia Torvalds</span></p><p><span style="background-color: white; color: #202122; font-family: sans-serif; font-size: 14px;">Min farmors nerver av Pia Ingström</span></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-45536147363339391412024-01-18T19:59:00.000+02:002024-01-18T19:59:44.002+02:00Slutet på -23 och början på -24<p> <b>Skymning -41 </b>av <b>Kjell Westö</b></p><p><b>Hos dig min längtan är förtöjd </b>av <b>Karin Collins</b></p><p><b>Om uträkning av omfång 1 </b>av <b>Solvej Balle</b></p><p><b>Blir du ledsen om jag dör? </b>av <b>Nicolas Lunabba</b></p><p><b>Selma </b>av <b>Hannah Lutz</b></p><p><b><br /></b></p><p><b><br /></b></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-49844758437022712322023-11-16T22:44:00.001+02:002024-01-18T20:04:00.613+02:00Höst<p>Här en del av höstens läsning:</p><p><b>Fri </b>av <b>Lea Ypi</b> </p><p><b>Arvejord</b> av <b>Maria Turtschaninoff</b></p><p><b>Den stora blondinens sista sommar</b> av <b>Peter Sandström</b></p><p><b>Märket</b> av <b>Frida Isberg</b></p><p><b>Fri kärlek</b> av <b>Tessa Hadley</b></p><p><b>Vinter i Sokcho </b>av <b>Elisa Shua Dusapin</b></p><p><b>En kvinnas frigörelse </b>av <b>Edouard Louis</b></p><p><b>Färskt vatten till blommorna</b> av <b>Valérie Perrin</b></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-53874766357656664912023-08-31T22:14:00.000+03:002023-08-31T22:14:02.373+03:00Augusti<p>Av augustiblandningen tyckte jag väldigt bra om de tre sistnämnda böckerna, sinsemellan mycket olika.</p><p><b>En ovanligt vanlig familj </b>av<b> David Foenkinos</b></p><p><b>Hon minns inte </b><span style="color: #222222; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: x-small;"><span style="background-color: white;">av </span></span><b>Jonas Brun</b></p><p><b>Hemma hos Bettan </b>av<b> Eli Åhman Owetz</b></p><p><b>Det enda jag vill är att leva </b>av<b> Birgitta Bergin</b></p><p><b>Skammen </b>av <b>Annie Ernaux</b></p><p><b>Dagordningen </b>av <b>Éric Vuillard</b></p><p><b>Snart har sommarn blommat ut </b>av <b>Karin Collins</b></p><p><b><br /></b></p><p><b><br /></b></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-58325636604252110772023-07-31T23:03:00.000+03:002023-07-31T23:03:44.182+03:00Sommarläsningen fortsätter: juli<p> <b>Trion </b>av <b>Johanna Hedman,</b></p><p><b>Sent farväl </b>av <b>Ia Genberg, </b></p><p><b>Sanningsbärarna </b>av <b>Jenny Küttim, </b></p><p><b>Bechi </b>av <b>Koko Hubara,</b></p><p><b>Flickan i stenparken </b>av <b>Nilla Kjellsdotter,</b></p><p><b>Systrar i vått och torrt </b>av <b>Helene Ragnarsdotter Ternblad</b></p><p><b>Lektioner i kemi av Bonnie Garmus, </b></p><p><b>Papperspalatset </b>av <b>Miranda Cowley Heller </b></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-73990322419118888282023-07-31T22:31:00.001+03:002023-08-07T12:09:13.648+03:00Sommarläsning: juni<p>Så blev det sommar:</p><p><b>Ellens val. Lockelsen </b>av <b>Moa Eriksson Sandberg, </b></p><p><b>Kärlek i fem akter </b>av <b>Daniela Krien, </b></p><p><b>Som ett brev på posten </b>av <b>Birgitta Bergin, </b></p><p><b>Omständigheter </b>av <b>Annie Ernaux, </b></p><p><b>Att överleva en sommar </b>av <b>Camilla Prell-Weichl, </b></p><p><b>Inte av denna världen </b>av <b>Yaa Gyasi</b></p><p><b><br /></b></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-87249945729471606022023-05-31T23:34:00.000+03:002023-05-31T23:34:57.908+03:00Vårböcker:<p> <b>Gentlemen</b> av <b>Klas Östergren</b></p><p><b>Åsnesommar </b>av <b>Andrea Abreu</b></p><p><b>Aldrig för sent </b>av <b>Eva Swedenmark</b></p><p><b>Doften av en man </b>av <b>Agneta Pleijel</b></p><p><b>Fältstudier i ukrainskt sex </b>av <b>Oksana Zabuzjko</b></p><p><b>Flicka 1983 </b>av <b>Linn Ullmann</b></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-46721573606712669002023-03-31T23:41:00.005+03:002023-05-31T23:21:43.002+03:00Februari och mars<p>Olga Ravn, Mitt arbete</p><p>Elísabet Jökulsdóttir, Den kalla aprilsolen</p><p>Sarah Perry, Ormen i Essex</p><p>Karolina Ramqvist, Bröd och mjölk </p><p>Helena von Zweigbergk, 1959 Ingrid och Georg</p><p>Kjell Westö, Åren</p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-69419523912911619222023-01-31T23:34:00.002+02:002023-01-31T23:34:41.054+02:00Slutet på förra året - och början på det här<p>Oj, oj, nu har det slarvats med antecknandet igen. Men i november och december 2022 blev åtminstone de här utmärkta böckerna lästa:</p><p><b>En flickas memoarer</b> av <b>Annie Ernaux</b></p><p><b>Löpa varg </b>av <b>Kerstin Ekman</b></p><p><b>Lämna världen bakom dig</b> av <b>Rumaan Alam</b></p><p><b>Den violetta timmen</b> av <b>Merete Mazzarella</b></p><p><b>Lyser och lågar </b>av<b> Ulla-Lena Lundberg</b></p><p><b>Vi åkte för att träffa farsan </b>av <b>Henrik Jansson</b></p><p><br /></p><p>Och sedan inleddes det nya året med dessa goda böcker i januari:</p><p><b>Är mor död </b>av<b> Vigdis Hjorth</b></p><p><b>Min far & Kvinnan </b>av<b> Annie Ernaux</b></p><p><b>Passera </b>av<b> Nella Larsen</b></p><p><b>Fannys väg </b>av<b> Ulrika Hansson</b></p><p><b>Vi ska ju bara cykla förbi </b>av<b> Ellen Strömberg</b></p><p><b>Andromeda </b>av <b>Therese Bohman</b></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-41718217732491864852022-10-31T21:00:00.000+02:002022-10-31T21:00:21.035+02:00Höstbörjan<p>Stöld av Ann-Helén Laestadius</p><p>Bokförlaget Gyllendufva av Lilly Emme och Sara H. Olsson</p><p>Vad som helst är möjligt av Elizabeth Strout </p><p>Kanada av Richard Ford</p><p>Bron över Tangagata av Eir<span style="background-color: white; color: #4d5156; font-family: arial, sans-serif; font-size: 14px;">í</span>kur Örn Nor<span style="background-color: white; color: #4d5156; font-family: arial, sans-serif; font-size: 14px;">ð</span>dahl</p><p>Barndom, Ungdom av Tove Ditlevsen</p><p>Allt vi inte sa av Sara Osman</p><p>Detaljerna av Ia Genberg</p><p>Ett land av snö och aska av Petra Rautiainen</p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-81148913797356031062022-08-25T00:26:00.003+03:002022-08-25T00:26:30.550+03:00Högsommarläsning - höjdpunkter och hängmatteunderhållning<p>På sommaren då bokcirklarna håller paus läser jag helt enkelt mest det som kommer i min väg på bibbahyllorna. Gillar att slumpläsa, det går att göra fynd på det sättet. Det brukar bli en del i feelgoodgenren - snabbläst och trevligt för stunden. Dessutom en och annan deckare, som två av <b>Karin Collins</b> läsvärda och välskrivna böcker som utspelar sig i Hangö. </p><p>Till höjdpunkterna i listan nedan hör böckerna av <b>Bruun</b>, <b>Ginzburg, Axelsson, Kim Thúy </b>och även <b>Towles.</b> Ytterst olika varandra men minnesvärda, berörande, givande, lärorika - var och en på sitt sätt.</p><p><b>Brevvännerna</b> av <b>Eli Åhman Owetz</b></p><p><b>Vänförfrågan </b>av <b>Laura Marshall</b></p><p><b>Nära till natten</b> av <b>Karin Collins</b></p><p><b>En gentleman i Moskva</b> av <b>Amor Towles</b></p><p><b>Den förlorade årgången</b> av <b>Ann Mah</b></p><p><b>Em</b> av <b>Kim Thúy</b></p><p><b>En sång för alla dom</b> av <b>Mike Gayle</b></p><p><b>Flickan på udden</b> av <b>Karin Collins</b></p><p><b>Inställd resa till Sabarmati</b> av <b>Majgull Axelsson</b></p><p><b>Familjelexikon</b> av <b>Natalia Ginzburg</b></p><p><b>Efter stormen i Tshikapa</b> av <b>Patricia Bruun</b></p><p><br /></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-39343800688001235672022-06-30T01:41:00.000+03:002022-06-30T01:41:28.053+03:00Sommarläsning med mycket feelgood - men också annat<p><b>Museet för krossade drömmar</b> av <b>Elizabeth Buchan</b></p><p><b>Härifrån</b> av <b>Victoria Everbrand</b></p><p><b>Vi kom över havet </b>av <b>Julie Otsuka</b></p><p><b>Allt som väntar dig</b> av <b>Lorraine Fouchet</b></p><p><b>Enhörningen</b> av <b>Maria Grundvall</b></p><p><b>Leva är att dö en smula</b> av <b>Pernilla Lindroos</b></p><p><b>Sorgsna hjärtans trädgård</b> av <b>Abbi Waxman</b></p><p>och</p><p><b>Början på något nytt</b> av <b>Jenny Fagerlund</b></p><p><br /></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-5666720881181496982022-05-31T13:51:00.000+03:002022-05-31T13:51:01.566+03:00Nedstörtad ängel med flera i maj<p> <b>P.O. Enquist Nedstörtad ängel</b></p><p><b>Bernardine Evaristo Flicka, kvinna, annan</b></p><p><b>Amanda Svensson Ett system så magnifikt att det bländar</b></p><p><b>Heidi Linde Vad hon klagar över när hon klagar över hushållsarbetet</b></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-84971926828779132072022-04-26T21:21:00.003+03:002022-04-26T21:21:54.885+03:00Glömda rum och annan vårvinterläsning (mars och april)<p>Det är bara att inse faktum igen. Jag läser träget och stadigt i en jämn takt, en bok i veckan eller så, men antecknar föga. Kommer mig inte för att skriva om böckerna - varför?</p><p>Det blir en uppräkning igen - till glädje för mig själv, men knappast för någon annan. </p><p><b>Glömda rum</b> av <b>Robert Åsbacka</b></p><p><b>Björnstad </b>av <b>Fredrik Backman</b></p><p><b>Hem </b>av <b>Karin Erlandsson</b></p><p><b>Ett helt liv</b> av <b>Robert Seethaler</b></p><p><b>Skugga och svalka</b> av <b>Quynh Tran</b></p><p><b>Nästa! En läkarroman</b> av <b>Nina Lykke</b></p><p><b>Shuggie Bain</b> av <b>Douglas Stuart</b></p><p><b>Lyckliga slut</b> av <b>Michel Ekman</b></p><p><br /></p><p><br /></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-51331657119122143942022-02-28T23:38:00.004+02:002022-03-11T16:10:14.774+02:00Februari<p><b>Inne i spegelsalen </b>av<b> Liv Strömquist</b> </p><p><b>Vår bästa tid</b> av <b>Kiley Reid</b></p><p><b>Att berätta sig själv </b>av <b>Merete Mazzarella</b></p><p><b>Läsa tankar </b>av <b>Tatjana Brandt</b></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-45589221587593565822022-01-31T22:18:00.000+02:002022-01-31T22:18:18.811+02:00Januari <p> Året började bra med</p><p><b>Nikes bok </b>av <b>Agnes Lidbeck</b></p><p><b>En stund är vi vackra på jorden </b>av <b>Ocean Vuong</b></p><p><b>Ett år av magiskt tänkande</b> av <b>Joan Didion</b></p><p>och</p><p><b>Sinun, Margot </b>av <b>Meri Valkama</b></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-81488637025818297692022-01-31T16:28:00.077+02:002022-02-02T21:03:06.321+02:00Hösten 2021: tretton månader<p>Hmm ... efter augusti blev det inte antecknat någonting alls här på hela hösten. - Men tur nog hade jag lite lösa lappar med lästa titlar:</p><p>I september valde jag som lektyr till en resa romanen <b>Mormor dansade i regnet</b> av norska <b>Trude Teige, </b>författare och journalist. Slumpfynd på bibliotekshyllan, gillar att hitta böcker på det sättet. Boken baserar sig på verkligheten och handlar om kvinnor i tre generationer och vilka konsekvenser en mörk hemlighet får. Hemligheten är mormoderns förhållande med en tysk soldat under andra världskriget.</p><p>Och sedan blev det två andra starka böcker av sinsemellan olika slag: <b>Året med tretton månader </b>av <b>Åsa Linderborg</b> - väldigt intressant och läsvärd tyckte jag! - och <b>Osebol</b> av <b>Marit Kapla </b>- Augustprisvinnare 2019, en bok på 800 sidor, prosalyrik bestående av intervjuer med invånare i den lilla byn Osebol i Värmland. En fascinerande bok!</p><p>Oktober:</p><p><b>Trude Marstein: Jag hade så mycket</b></p><p><b>Anne Swärd: Vera</b></p><p><b>Merete Mazzarella: Från höst till höst</b></p><p>November, åtminstone:</p><p><b>Kazuo Ishiguro: Klara och solen</b></p><p><b>Agnes von Krusenstjerna: Den blå rullgardinen</b></p><p>December:</p><p><b>Alex Schulman: Överlevarna</b></p><p>och omläsning av hans <b>Bränn alla mina brev</b></p><p>Årets sista lästa bok tror jag blev </p><p><b>Merete Pryds Helle: Folkets skönhet</b></p><p>Folkets skönhet är den danska författaren Merete Pryds Helles (f. 1965) stora genombrottsroman som vunnit flera priser i Danmark och blev en verklig bästsäljare där. Den svenska översättningen kom 2018. Boken baserar sig på författarens egen familjehistoria, hon skriver fram sin mors historia. Många örfilar viner och övergrepp sker i denna episka släktkrönika och uppväxtskildring som omspänner tiden 1930-tal till 1960-tal. Vi följer flickan Marie på klassresan från det fattiga hemmet på Langeland till en nybyggd villa i en ny Köpenhamnsförort. Från fattigdom till förortsdepression.</p><p><br /></p>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-14182328350460913932021-08-31T23:52:00.045+03:002021-09-23T13:19:06.839+03:00AugustiSensommarläsningen såg ut så här:
<b>Under isen</b> av <b>Karin Collins</b> - hennes andra deckare (och den första jag läser av henne) som utspelar sig i Gunnarstrand i Hangö på 1980-talet. Jag uppskattar den särskilt för lokalfärgen och miljöbeskrivningarna. Välskriven, lagom spännande, flera trovärdiga karaktärer. En och annan deckare hör till på sommaren och Collins kommer jag säkerligen att välja en annan gång också. <div><br /></div><div> Sedan blev det svensk feelgood i form av <b>Vägen till äppelriket</b> av <b>Anna Fredriksson</b>. Relationer, mysfaktor.</div><div><br /></div><div> Därefter <b>Mitt namn är Lucy Barton</b> av <b>Elizabeth Strout</b>, en av de bästa amerikanska författarna just nu (ja, precis: Olive Kitteridge). Romanen om Lucy Barton lyckas på bara 167 sidor förmedla en berörande berättelse om en komplicerad mor- och dotterrelation. Rekommenderar. </div><div><b><br /></b></div><div><b>De</b>, eller egentligen <b>de</b> med liten bokstav, av danska <b>Helle</b> <b>Helle</b> är också mycket bra och har ett mycket bra språk (med en intressant användning av tempus). Det är en tunn bok, ingenting onödigt sägs. Boken handlar om en flicka och hennes mor, tiden är 1980-tal även här (liksom i Lucy Barton).</div><div><br /></div><div> Med <b><b>Sommardrömmen</b></b> vann <b>Maria Grundvall</b> första pris i Schildts & Söderströms romanpristävling för något år sedan. Detta är en bra, underhållande och humoristisk finlandssvensk feelgood-roman som utspelar sig i Kaskö. Gillar! </div><div><br /></div><div>Och omtalade och hyllade <b>Allt jag fått lära mig</b> av <b>Tara Westover</b> är ju onekligen en bok som drabbar en. Om en uppväxt präglad av mormonism, fanatism, psykisk sjukdom, isolering från det omgivande samhället, våld. Om en kunskaps- och bildningsresa av sällsynta mått. Mycket läsvärd.</div><div><br /></div><div><br /></div>Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-2496132521526483352021-07-31T21:37:00.038+03:002021-08-31T23:42:24.012+03:00Semesterläsning I juli blev det <b>Slutet på historien<b></b></b> av <b>Jan Guillou</b>, <b>Brevet till Alice</b> av <b>Malin Letser</b>, <b>Jaktlaget</b> av <b>Ulrika Hansson</b>, <b>Ru</b> av <b>Kim Thuy</b> och <b>Jag är Istanbul</b> av <b>Malin Isaksson</b>.Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-43443758573026069752021-06-30T22:24:00.002+03:002021-08-31T23:55:12.457+03:00Juni - bloggen fyllde femStartade listan, eller bloggen menar jag, över lästa böcker i juni 2016. Tanken var ju att kort kommentera varje bok, men numera blir det dessvärre mest en förteckning.
Fem år har raskt sprungit iväg medan jag suttit med mina romaner. I juni i år läste jag:
<b>En munter begravning</b> av <b>Ljudmila Ulitskaja</b>,
<b>Vaka</b> av <b>Hyam Zaytoun</b>,
<b>Sanningens kalas</b> av <b>Marie Lundström</b>, <b>Brevet till Auberginerepubliken</b> av <b>Abbas Khider</b>, <b>Tistelhonung</b> av <b>Sara Paborn</b>
och <b>Midsommarnattsdrömmar</b> av <b>Bengt Ohlsson</b>.
Tycker att de här romanerna bildar en varierande och representativ bukett, lämplig för bloggens femårsjubileum.Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-636698601300017062021-05-31T23:06:00.000+03:002021-05-31T23:06:55.651+03:00Läst i april och maj<b>Allt ett under</b> av <b>Juha Itkonen</b>, <b>Lyckan finns i ett ögonblick</b> av <b>Kate Eberlen</b>, <b>Bomullsängeln</b> av <b>Susanna Alakoski</b>, <b>Tyska huset</b> av <b>Annette Hess</b>, <b>Aednan</b> av <b>Linnea Axelsson</b>, <b>Hoppets tåg</b> av <b>Viola Ardone</b>, <b>7+7: brev i en </b><b>orolig tid</b> av <b>Kjell Westö</b> och <b>Juha Itkonen</b>, <b>Som har inget redan hänt</b> av <b>Niklas Rådström</b> och <b>Sen for jag hem</b> av <b>Karin Smirnoff</b>.Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-77139460313689451402021-03-31T21:53:00.001+03:002021-03-31T21:53:20.716+03:00Dagarna, dagarna, dagarna med mera i marsI mars har jag hunnit med
<b>Dagarna, dagarna, dagarna</b> av <b>Tone Schunnesson</b>,
<b>Floden hem</b> av <b>Hannah Richell</b>,
<b>Stoner</b> av <b>John Williams</b>,
<b>Svårmodets döttrar</b> av <b>Anna Laestadius Larsson</b>,
<b>Vuxna människor</b> av <b>Marie Aubert</b>,
<b>Ännu ett liv</b> av <b>Theodor Kallifatides</b> och
<b>Bakvatten</b> av <b>Maria Broberg</b>.
Sinsemellan mycket olika romaner, några av dem sådana som verkligen kommer att stanna i minnet. I synnerhet Stoner. Bakvatten är en mycket stark debut, Vuxna människor läsvärd relationsroman.
Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-75359182142597620062021-02-28T19:58:00.000+02:002021-02-28T19:58:18.249+02:00Fem februariböckerUnder korta februari läste jag <b>Beate Grimsrud</b>s <b>Jag föreslår att vi vaknar</b>,
<b>Adrian Perera</b>s <b>White Monkey</b> och <b>Mamma</b>,
<b>Johanna Ekström</b>s <b>Meningarna</b> och
<b>Agneta Pleijel</b>s <b>Dubbelporträtt</b>.Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-68551185685127176582021-01-31T21:01:00.004+02:002021-01-31T21:01:40.165+02:00Ljusare januariDet nya årets första månad har lunkat iväg. Med coronapandemin fortsättningsvis som ett segt grått moln över allting. Men med snö som faktiskt lyser upp lite efter regnet på jul och nyår. Nog om vädret nu.
Några böcker blivit lästa, som sig bör. Och nyårslöftet var -även i år - att sparka nytt liv i bloggen. Få se hur det går.
Januariböckerna blev:
<b>De vuxnas lögnaktiga liv</b> av <b>Elena Ferrante</b>,
<b>Doktor Bagges anagram</b> av <b>Ida Jessen</b> och
<b>Min historia</b> av <b>Michelle Obama</b>
Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3119118576252568501.post-67158175404234070322020-12-31T19:02:00.002+02:002020-12-31T19:02:41.225+02:00I november- och decembermörkret ... ... läste jag åtminstone dessa:
<b>Där kräftorna sjunger<b></b></b> av <b>Delia Owens</b>,
<b>Den andra dödssynden<b></b></b> av <b>Jan Guillou</b>,
<b>Olive Kitteridge</b> av <b>Elizabeth Strout</b>,
<b>Tritonus</b> av <b>Kjell Westö</b> och
<b>Nästa!</b> av <b>Nina Lykke</b>
Vivhttp://www.blogger.com/profile/16809214116067092145noreply@blogger.com0